Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ

  Η γλώσσα αποτελεί έναν κώδικα επικοινωνίας που εξυπηρετεί την ανταλλαγή ιδεών, απόψεων και πληροφοριών και αποτελεί τον κύριο τρόπο έκφρασής μας. Ωστόσο, η σημερινή εποχή χαρακτηρίζεται από γλωσσική κρίση. Με άλλα λόγια πλήττεται από χαμηλή ποιότητα λόγου και επομένως υποβάθμιση της γλώσσας. Το φαινόμενο αυτό αποτελεί μια σύγχρονη κοινωνική πληγή, η οποία έχει αίτια και συνέπειες.

  Ένας από τους κύριους παράγοντες της γλωσσικής κρίσης είναι οι νέοι. Η φύση των νέων κυριαρχείται από τα στοιχεία της αμφισβήτησης και της διαφοροποίησης. Οι άνθρωποι αυτής της ηλικίας έχουν θέληση για καινοτομία και διεκδίκηση αυτόνομης πορείας, με αποτέλεσμα την δημιουργία ενός δικού τους ιδιαίτερου επικοινωνιακού κώδικα. Αυτό περιλαμβάνει την χρήση δικού τους λεξιλογίου σε πιο συρρικνωμένη και περιορισμένη μορφή από αυτή του κλασσικού ελληνικού λεξιλογίου. Οι νέοι συχνά υιοθετούν διάφορες ξένες λέξεις, οι οποίες αντικαθιστούν τις ελληνικές. Πολλές λέξεις, ωστόσο, είναι επινοημένες από αυτούς, ενώ ένας μεγάλος αριθμός κοινών εκφράσεων παρουσιάζεται παραμορφωμένος. Παρατηρούνται επίσης πολλές ασυνταξίες και γραμματικές παρατυπίες. Επιπλέον, υπάρχει μια έντονη τάση για χυδαιολογία-βωμολοχία, ενώ παράλληλα ο λόγος των ατόμων που εκφράζονται με τέτοιο λεξιλόγιο είναι ασαφής.

  Και κάπως έτσι οδηγούμαστε στο φαινόμενο greeklish. Πρόκειται για την ελληνική γλώσσα γραμμένη με τα γράμματα του λατινικού αλφαβήτου. 

  Μπορεί η απλούστευση της γλώσσας μας να δίνει στους νέους ένα αίσθημα χαλάρωσης και να τους βοηθάει να διαμορφώσουν την προσωπική κοινωνική τους ταυτότητα, παρόλα αυτά τα αποτελέσματα των παραπάνω είναι αρνητικά. Αρχικά, παρατηρούνται περισσότερα ορθογραφικά λάθη, καθώς και συχνότερη έλλειψη τονισμού και σημείων στίξης. Οι νέοι γίνονται εκφραστές της λεξιπενίας και της γλωσσικής ένδειας. Ακόμα, ο περιορισμένος γλωσσικός και εκφραστικός πλούτος παρεμποδίζει την ανθρώπινη επικοινωνία, ενώ παράλληλα θέτει υπό περιορισμό την νόηση, την πρόοδο και την πνευματική εξέλιξη. Αξίζει να σημειωθεί ότι με αυτόν τον τρόπο προωθείται η μονοδιάστατη σκέψη. Το βασικότερο απ' όλα ωστόσο είναι η γλωσσική και πολιτιστική αλλοτρίωση. Η απομάκρυνση από την γλωσσική καλλιέργεια οδηγεί στην αλλοίωση της εθνικής ταυτότητας. Και επομένως, στη βαθμιαία αφομοίωση ενός λαού.

Οι ολέθριες συνέπειες της γλωσσικής κρίσης θα έπρεπε να μας απασχολούν και να μας προβληματίζουν όλους. Αυτά τα τόσο καταστροφικά φαινόμενα στην εθνική μας γλώσσα πρέπει να σταματήσουν άμεσα.


ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ:

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΜΑΚΡΗ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενημέρωση για ενδοοικογενειακή βία και κακοποίηση των γυναικών

  Το 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Τρίπολης επισκέφτηκε την Τρίτη, 21-3-2023, κλιμάκιο της Διεύθυνσης Αστυνομίας Αρκαδίας μετά από πρόσκληση του ομίλου δημοσιογραφίας του σχολείου, "Μικροί Δημοσιογράφοι εν δράσει" προκειμένου να ενημερώσει τους μαθητές/τριες για το της φαινόμενο ενδοοικογενειακής βίας και της κακοποίησης των γυναικών.     Ο Α/Β κ. Γιαννίκος Παναγιώτης και ο Ανθ/μος κ. Δρόσος Χρήστος αναφέρθηκαν στις αιτίες του φαινομένου και στο ρόλο της αστυνομίας στην πρόληψη και την αντιμετώπισή του, εξηγώντας ταυτόχρονα στους μαθητές /τριες τις ενέργειες που πρέπει να κάνει κάποιος είτε είναι θύμα ενδοοικογενειακής βίας είτε αντιληφθεί κάτι αντίστοιχο για τρίτο άτομο. Μετά το τέλος της παρουσίασης ακολούθησε καταιγισμός ερωτήσεων από τους μαθητές/τριες, στις οποίες οι αστυνομικοί απάντησαν με προθυμία.  Την παρουσίαση παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον και οι μαθητές των ομίλων "Εθελοντισμός: αξία ζωής μοναδική " και "Από τη ραψωδία ... στη ραπ" μαζί με τις υπε

Η καταπολέμηση του άγχους κατά τη διάρκεια των εξετάσεων!!!

Στις μέρες μας το άγχος είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο ανάμεσα στους μαθητές κυρίως την περίοδο των εξετάσεων. Είναι ένας  υγιής βιολογικός μηχανισμός  που ενεργοποιεί ένα προστατευτικό σύστημα κυρίως στις δύσκολες στιγμές και που συνδέεται με τον τρόπο που σκεπτόμαστε!   Εξαιτίας αυτού οι μαθητές τρέμουν τι θα γίνει σε περίπτωση που αποτύχουν, φυσούν και ξεφυσούν, πηγαινοέρχονται στο δωμάτιό τους  και νιώθουν κυριολεκτικά σαν να τους λιθοβολούν. Βρίσκονται σε τόσο δύσκολη θέση   με τον   εαυτό   τους που   χάνουν την  επαφή και δεν   συναναστρέφονται   με τους φίλους τους. Ευτυχώς   υπάρχουν αρκετές λύσεις για να ελαττωθεί το άγχος!!! 1. Οργάνωση μελέτης: Φτιάξε χρονοδιάγραμμα μελέτης καθορίζοντας τον χρόνο που χρειάζεσαι για να ολοκληρώσεις το κάθε κεφάλαιο. Σημείωνε τους στόχους που πετυχαίνεις και αναρωτήσου τι δεν λειτούργησε στις περιπτώσεις που βγήκες εκτός χρόνου. Σε περίπτωση που δυσκολεύεσαι να συγκεντρωθείς, κάνε ένα μικρό διάλειμμα. Φτιά

‘’Άμα ρισκάρεις, μπορεί να κερδίσεις, αν όχι, έχεις ήδη χάσει’’

Αυτή είναι μια φράση που δίνει κίνητρο στους δυο επιτυχημένους αθλητές – μαθητές του σχολείου μας, του 2 ου Προτύπου Γυμνασίου Τρίπολης. Από τη μια ο Θανάσης Χριστόπουλος κατάφερε μόλις στην ηλικία των 15 ετών να κάνει επαγγελματικό συμβόλαιο με τον Αστέρα Τρίπολης. Από την άλλη ο Βλάσης Μητρόπουλος, ο οποίος κατάφερε να γίνει πρωταθλητής στο πανελλήνιο πρωτάθλημα ποδηλασίας. Την Τρίτη, 28 Μαρτίου 2023,  οι ‘’μικροί δημοσιογράφοι εν δράσει’’ είχαν την ευκαιρία να συναντήσουν τους δύο μαθητές , να ρωτήσουν  τις απορίες τους και να ενημερωθούν για την πορεία τους στον χώρο του αθλητισμού.     Μας ανέφεραν και οι δύο ότι ξεκίνησαν το άθλημα από μικρή ηλικία τυχαία, επειδή ζήλευαν από τα άλλα παιδιά. Στη συνέχεια όμως ήθελαν να ξεχωρίσουν, για αυτό είδαν τον αθλητισμό με άλλη ματιά. Επιπλέον, κάτι σημαντικό που ανέφεραν είναι ότι εκτός από αυτό που κάνουν και αγαπάνε, πρέπει να αφοσιωθούν και στο σχολείο, γιατί τίποτα δεν είναι ακόμη σίγουρο.  Δηλαδή πρέπει πάντα να υπάρχει plan B.