Τα δάση χαρακτηρίζονται από πολλούς ως ο «πνεύμονας» του πλανήτη μας. Είναι προφανές ότι χωρίς αυτά η ζωή θα ήταν σχεδόν αδύνατη. Οι άνθρωποι αλλά και τα ζώα θα υπέφεραν τόσο από την έλλειψη καθαρού οξυγόνου; όσο και από φυσικές καταστροφές, όπως οι συχνές πλημμύρες. Το μεγάλο ερώτημα είναι όμως γιατί οι άνθρωποι, παρόλο που τα δάση τους προσφέρουν τόσα πολλά, τους φέρονται με τόση βιαιότητα και ασέβεια. Γιατί δρουν σαν το περιβάλλον να τους ανήκει αποκλειστικά χωρίς μέτρα και περιορισμούς πολλές φορές ξέροντας ότι οι πράξεις τους θα έχουν καταστροφικές συνέπειες τόσο για τη χλωρίδα και την πανίδα του πλανήτη, όσο και για τους ιδίους; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα, όσο απλή και αν φαίνεται, τόσο δύσκολη είναι στο να δοθεί. Οι νεαροί μαθητές του σχολείου μας προσπάθησαν να δώσουν τις δικές τους απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα που έχει απασχολήσει εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως.
Συγκεκριμένα
ρωτήθηκαν 20 μαθητές/τριες σχετικά με το περιβάλλον και τα δάση.
Σύμφωνα με τα
αποτελέσματα της έρευνας όλοι οι μαθητές/τριες συμφωνούν ότι οι άνθρωποι καταστρέφουν το περιβάλλον, γιατί είναι ασεβείς και σκέφτονται μόνο το δικό τους συμφέρον, χωρίς να
νοιάζονται για εκείνο. Φαίνεται ότι τα παιδιά κατανοούν τι γίνεται γύρω τους
και παρά το νεαρό της ηλικίας τους έχουν καταλάβει έναν από τους βασικότερους ή
ίσως και τον βασικότερο λόγο που οι
άνθρωποι καταστρέφουν το περιβάλλον.
Στους μαθητές/τριες
δόθηκε μία κλίμακα από το 1 έως και το 10 και τους ζητήθηκε να σημειώσουν τον
αριθμό που ταιριάζει καλύτερα στο πόσο ενδιαφέρονται για την προστασία των δασών. Το 40% των εφήβων απάντησαν «10», το
35% απάντησε «9» και το 25% απάντησαν «8» και κανένα παιδί δεν απάντησε
αριθμούς από το 1 μέχρι το 7. Αυτό δηλώνει ότι οι μαθητές του σχολείου μας
ενδιαφέρονται πάρα πολύ για το περιβάλλον, κάτι που επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι το 100% των μαθητών/τριων δήλωσε ότι θα
συμμετείχε σε μια δράση του σχολείου για το φυσικό περιβάλλον. Ταυτόχρονα,
σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι μαθητές/τριες πρόθυμα θα διδάσκονταν, αν τους
δινόταν η ευκαιρία, μαθήματα που σχετίζονται με τη φροντίδα και την προστασία
των φυτών, όπως η κηπουρική. Συμπερασματικά, φαίνεται ότι οι μαθητές και οι
μαθήτριες θα ήθελαν η εκπαίδευσή τους να περιλαμβάνει και κάποιες ώρες
αφιερωμένες σε μαθήματα και δράσεις που σχετίζονται με τη χλωρίδα και την
πανίδα του πλανήτη μας.
Σε ερώτηση που σχετιζόταν με την προσφορά στο περιβάλλον
σε διεθνές επίπεδο το 20% των μαθητών/τριων απάντησε ότι δε θα ήθελε να
συμμετέχει σε μια διεθνή περιβαλλοντική ενέργεια. Το 80% των μαθητών απάντησαν
πως θα έπαιρναν μέρος σε μια τέτοια δράση. Εν κατακλείδι, οι περισσότεροι από
τους συμμετέχοντες της ερευνάς είναι πρόθυμοι να προσφέρουν τις υπηρεσίες
τους, προκειμένου να επωφεληθεί το περιβάλλον.
Όταν ρωτήθηκαν αν πετούν τα σκουπίδια τους σε κάδους
απορριμμάτων όταν επισκέπτονται κάποια δασική περιοχή, το 35% απάντησε «κάποιες φορές», το 65% απάντησε
«ναι, πάντα», ενώ κανένα παιδί δεν επέλεξε την απάντηση «όχι, δεν αξίζει». Όσον
αφορά την ανακύκλωση, συντριπτικό ποσοστό των μαθητών απάντησε πως κάνει
συστηματικά ανακύκλωση, ενώ μόνο το 20% δεν κάνει.
Τέλος, όλοι οι μαθητές/τριες
που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι,
αν μπορούσαν να σώσουν το περιβάλλον με οποιοδήποτε τρόπο, θα το έκαναν χωρίς
δεύτερη σκέψη.
Από αυτή την έρευνα
καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η πλειοψηφία των μαθητών νοιάζεται πραγματικά για
το περιβάλλον, ότι κατανοεί ποσό σημαντική είναι η προστασία του και ότι οι
μαθητές/τριες και τώρα και στο μέλλον θα κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους
για να κάνουν τον κόσμο μας πιο πράσινο, πιο καθαρό για όλους μας και τις
επόμενες γενιές.
Οι αρθρογράφοι
Νεκταρία Καρδαρά
Αναστασία Κωνσταντοπούλου
Ιωάννα Λαγογιάννη
Έλενα Φωτιά
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου